Bilgi
Kategoriler

Kas Tümörleri

Kas Tümörleri
Paylaş
 

Kanser rehabilitasyonu gören hastalar için beslenirken dikkat etmeleri gereken hususlar ve beslenme tekliflerini derledik.

İyi beslenme kanser rehabilitasyonu gören insanlar için özellikle ehemmiyetlidir ve uygun beslenmek bu sırada özellikle efordur. Kemoterapi ve ışınım gibi rehabilitasyonlar genellikle yeme alışkanlıklarını bozar. Mide bulantısı sezebilirsiniz. İştahınız olmayabilir ya da ilaçların ağzınızın tadını değiştirdiğini fark edebilirsiniz. Yiyecekler tatlarını kaybedebilirler.

Kendinizi o kadar bitkin ya da hasta sezersiniz ki, en son yapmak istediğiniz şeyin yemek yemek olduğunu düşünebilirsiniz. Bazı kanser hastaları, rehabilitasyon altında değilken dahi iştahlarını kaybederler.

Uygun yemek kanser rehabilitasyonunun galibiyeti için çok ehemmiyetlidir. Rehabilitasyon sırasında iyi beslenen insanlar, beden dayanıklılıklarını daha iyi gözetirler ve böylece kemoterapinin ve ışınım rehabilitasyonunun potansiyel yan tesirlerine daha kolay direnebilirler. Ayrıca bu insanlarda daha az enfeksiyon olur ve rehabilitasyon sırasında daha etkin olmaya devam ederler.

Kanser rehabilitasyonu sırasında sıhhatli bir perhiz hemen hemen başka zamanlardakiyle aynıdır. Her gün muhtelif besinler yemeniz gerekir. Dört temel besin grubunun meyve ve sebzeler, et ve değişik proteinler, hububat mahsulleri ve süt mahsulleri her birine lüzumunuz vardır. İdeal olarak, her gün dört ya da daha fazla porsiyon sebze ve meyve, dört ya da daha fazla porsiyon hububat ekmek, tahıl, makarna ve pirinç, iki ile üç porsiyon protein kümes hayvanı, balık, et ve hububatla karıştırılmış olarak fasulye, bezelye ya da kabuklu yemiş gibi nebatsal protein harcayın. Ayrıca iki ya da daha fazla porsiyon protein, kalsiyum ve vitamin açısından zengin süt mahsulleri bunların arasına süt, peynir, yoğurt ve dondurma girer yiyin.

Protein açısından zengin yiyecekler yemeye özel dikkat gösterin. Bunlar, beden dokularının onarımına ve yaradılışına takviye etmede özellikle faydalıdırlar. Genel olarak, bedeninizin enerji için protein stoklarına müracaat etmesine, böylece kendini onarmaya daha az yeterli hale gelmesine neden olmayacak biçimde, yeterince yemek yemeniz gerekir.

Kendinizi hasta sezerken iyi yemek nasıl muhtemel olabilir? En lezzetli yiyecekleri seçin, yemek zamanlarınızı, yiyebilecek gibi sezdiğiniz zamanlara göre ayarlayın.

Bir Hayli şahıs en beğendiği yemeğin rehabilitasyon vaktince pek çekici gelmediğini fark eder. Dolayısıyla, çok hudutlu bir perhiz uygulamaya başlar. Giderek daha az yemek iştah uyandırdığı için, perhiz alternatifleri eksilir. Buna izin vermeyin.

Yiyebilecekleriniz mevzusunda elastik olun. Bugün lezzetsiz gelen bir şey, yarın ya da bir sonraki hafta daha lezzetli gelebilir.

Muhtelif yiyeceklerden yiyebileceğiniz kadar yiyin. Yemeklerinizi kendiniz pişiriyorsanız, dondurabileceğiniz ve kendinizi hasta sezdiğinizde kolayca yine ısıtabileceğiniz yemekler yapın. Bu, zaman kazanmanızı sağlar. Yemek pişirmek özel mücadele gerektiriyorsa, dondurulmuş akşam yemekleri ve hazır besinler takviyeci olabilir. Yemek pişirme işini kolaylaştırmak için, hazır çorbaları ve sosları taze yiyeceklerle karıştırın.

İçinizden gelmese dahi, yemeklerin göze güzel görünmesini sağlayın. Etrafınızdaki eşyalar kendinizi ne kadar makûs sezdiğinizi unutmanıza takviyeci olabilir. Kucağınızda yediğiniz bir yemek, özellikle iştahınız yoksa masada üzerinde çiçeklerle ve güzel bir porselen tabaktan yemek kadar iştah açıcı olmayabilir.

Rehabilitasyon sırasında üstesinden gelinmesi en güç mesele belki de hem iştah açıcı hem de besleyici besinlerin bulunmasıdır. Bir Hayli şahıs etin iştah açıcı gelmediğini belirtiyor. Bu sizin için bir meseleyse, kümes hayvanlarını, hafif tatlandırılmış balık ya da peynirleri deneyin. Süzme peynir ve besbelli yoğurt gibi hafif tatlı süt mahsulleri de iyi protein kaynaklarıdırlar. Dondurma dahi bir ölçü protein kapsar. Çekilmiş fıstıktan yapılmış tuzlu ezme sandviçi ya da elma gibi meyveler üzerine bu ezmeyi koyarak yemeyi deneyin. Fasulye, nohut ve börülce gibi baklagiller, özellikle pirinç, mısır gibi hububatlarla ya da ekmekle birleştiklerinde, iyi protein kaynaklarıdırlar.

Yediğiniz yiyeceklerde muhtemel olduğu kadar çok kalori olmasına dikkat edin. Ekmeğinizi ısıtın ve üzerine tereyağı, margarin, reçel ya da bal sürün. Besinlerinizin üzerine çekilmiş kabuklu yemişler serpin. Yiyecekleri yağsız kurutulmuş sütle zenginleştirin.

Bir Hayli şahıs özellikle çok da sıhhatli olmayan besinlere karşı alaka kaybından söz etmektedir. Kahve, çay ya da kırmızı etin yanı gizeme, kızartılmış besinler, şekerlemeler, patates cipsi ve içkili alkoller sürükleyiciliğini kaybetmektedir. Gaz ya da kabarıklığa yol açma meylinde olanlar gibi brokoli, karnabahar, mısır ve fasulyeler bazı sebzeler de genellikle güzele gitmemektedir.

Daha az mesele yaratır gibi görünen besinler taze meyveler ve genellikle yenmesi ve hazmedilmesi kolay olan bir hayli sebze ve değişik yiyeceklerdir. Süt mahsulleri, yumurta, kümes hayvanları, balık ve makarnayla yapılan hafifçe tatlandırılmış yemeklere genellikle tahammül edilmektedir.

Tek bir oturuşta yeterli ölçüde yiyemiyorsanız, daha sık olarak ufak ölçülerde yiyin. Yemeğinizi yavaş yavaş çiğneyin. Akışkanları yemek dışında için. İçtiğiniz akışkanların, meyve suları ya da süt gibi besleyici kıymeti olmasına dikkat edin. Karbonatlı meşrubatlar, midenize hafifletiyorsa, tek başına soda içmek yerine meyve suyunu sodayla karıştırın. Kendinizi aç sezdiğinizde kolayca yiyebilmek için atıştıracak bir şeyler bulundurun. Yağlı besinlerden ve bol tereyağlı soslardan kaçının. Bunlar, değişik yiyeceklerden çok daha süratli bir biçimde kendinizi doymuş sezmenize yol açabilirler.

Hazırlanmakta olan yemeğin kokusu sizi rahatsız ediyorsa, bu kokulardan uzak durun. Besinleri mikrodalga fırında ısıtın ya da az pişirilmesi gereken ya da düşük ısıda ısıtılabilen besinleri seçin.

Bir Hayli şahıs rehabilitasyon sırasındaki boşaltım meselelerinden kabızlık ya da ishal söz etmektedir. Bunlar, bağırsağı tahriş ederek ishale yol açan ya da bağırsağın faaliyetini yavaşlatarak kabızlığa yol açan ilaçlar dahil olmak üzere, muhtelif etmenlere bağlı olabilir. Alınan ışınım da ishale yol açabilir. Yenilen besinlerin spektrumundaki eksilme de kabızlığa ve gaz sebebiyle kabarıklığa yol açabilir. Bazı insanlarda rehabilitasyon sırasında süt mahsullerindeki laktozu bölememe meseleyi ortaya çıkar, bu bireylerin rehabilitasyon bitirilene kadar bu mahsulleri yemekten sakınmaları gerekir.

Kabızlık vaziyetinde, lif açısından zengin besinlerin yenmesi meseleyi önlemeye ya da meseleyle çaba etmeye takviyeci olabilir. Bu cins besinler arasında taze sebze ve meyveler, kurutulmuş meyveler, tüm hububatlar ve ekmek ve kabuklu yemişler sayılabilir. Bol bol akışkan içmek de takviyeci olabilir.

İshal ehemmiyetli ölçüde mineral ve akışkan kaybına yol açabilir. Bazen lif oranı yüksek bir perhiz ishalin rehabilitasyonunda tesirli olabilir, zira lif dışkıdaki akışkanı benimseme ve katılaştırma meylindedir. Hekiminiz ishale karşı bir ilaç yazabilir, ishal geçene kadar süt mahsullerinden sakınmanız iyi olabilir. Kramplarınız varsa, her cinsten karbonatlı meşrubatlar, lahana, karnabahar, çok baharatlı besinler ve hatta bazı çiklet çeşitleri sorbitol kapsayanlar gibi gaza yol açan yiyeceklerden kaçının. Ayrıca akışkanları yemek aralarında için.

 

Bu yazı 257 kere okundu.
  • Site Yorum

Bir yorum bırak

Yorum yazmak için giriş yapmalısın

maltepe escort ataşehir escort pendik escort kartal escort anadolu yakası escort kadıköy escort istanbul escort ataşehir escort masöz masaj salonu maltepe escort escort bayan