Bilgi
Kategoriler

Zekânızı yüzde 40 artırabilirsiniz

Zekânızı yüzde 40 artırabilirsiniz
Paylaş
 

Dünya çapında otorite olarak kabul edilen Aaron P.Nelson’un \’Belleğinizi Nasıl Kuvvetlendirirsiniz?\’ adlı kitabı, iş dünyasını yakından ilgilendiren bu meseleyle çaba yollarını anlatıyor…

Yaş ilerlemesine bağlı oluşan bellek kaybı, günlük yaşamda büyük kasvetlere yol açsa da hakikatinde önlenebilir bir rahatsızlık. Tıpkı mümkün devirici tesirlerinin önlendiği veya oluşmuş zararın bir kısmının geriye döndürülebildiği öbür yaygın hastalıklarda olduğu gibi…

Bellek mevzusunda dünyaca tanınmış otoritelerden bkocaman olan Dr. Aaron P. Nelson’ın kaleme aldığı \’Belleğinizi Nasıl Kuvvetlendirirsiniz?\’ isimli kitap, belleğin nasıl çalıştığını, bellek kaybı problemlerini, bunun sebeplerini ve rehabilitasyon biçimlerini anlatıyor. Acıbadem Sağlık Grubu ve Optimist Yayınları’nın Harvard Tıp Mektebi rehberliğinde yayımladıkları kitap, bu alanda merak ettiğiniz her türlü sualin yanıtını kapsıyor. Bellek kaybının baş müsebbipleri arasında stresin yer aldığını göz önünde bulundurursak, iş dünyasını yakından ilgilendiren bu kitapta yer verilen basit temkinlerle yaşa bağlı bellek zayıflamasına karşı çaba edebilir, konsantre olma, balakayı belleğe alma ve daha sonra anımsama yeteneğinizi geliştirebilirsiniz.

BELLEK PROBLEMLERİNİN NEDENERİ

Genler
Beyninizin nasıl büyüyeceğini ve yaşamınız boyunca nasıl evrim geçireceğini genler belirler ve bu sizden bağımsız bir etmendir. Belleğinizin ne kadar güçlü olacağını ve yaşla birlikte gücünün ne kadar eksileceğini genler belirler. Alzheimer, hipertansiyon veya bunalım dahil belleğe hasar veren birçok hastalıkla alakalı tehlikeleriniz genlerin tesiri altındadır.

Hormonlar
Cinsiyet hormonları belleği etkiliyor. Yaşla birlikte bayanlarda östrojen, erkeklerde testosteron seviyeyi düşer ve bunlar yaşa bağlı bellek kaybını da tetikler.

Yaşa bağlı yaygın hastalıklar
Bu hastalıklar belleği dolaylı ya da direkt zayıflatabilir. Bunların bazısı için kullanılan ilaçlar da belleğe ya da konsantrasyona hasar verme tehlikeyi taşır.

Koroner atardamar hastalığı
Kalbiniz için makûs olan, beyniniz için de makûstur. Yüksek kolesterol, hipertansiyon, diyabet gibi hastalıklar bellek problemi tehlikesini artırır.

Tiroid bozukluğu
Tiroid bezi, işlevini gerektiği gibi yerine getiremiyorsa, metabolizmanız çok süratli ya da çok yavaş olabilir. Her iki problem de bilmeyi ve belleği etkileyebilir.

Nörolojik bozukluklar
Muhtelif nörolojik bozukluklar, nöronlarda ve nöron ağında doğrudan zarar yaparak ya da nöronların gerektiği gibi işlev görmesini yasaklayarak bellek kaybına ve öbür cinsten bilişsel işlev bozukluklarına yol açabilir. Alzheimer, inme, kafa travması, parkinson, sara

Kanser
Kansere karşı uygulanan kemoterapi ve ışın rehabilitasyonu da bellek kaybını tetikleyebilir.

Ruh hali, stres ve bellek
Gerek bunalım ve travma sonrası stres bozukluğu gibi psikolojik bozukluklar, gerekse de yoğun stres optimum belleğe hasar verebilir. Bu problemleri hakimiyet altına almak genellikle bellek fonksiyonunu düzenler.

İlaçlar
Yeni bir ilaca başladıktan sonra belleğiniz cılızlarsa, bu gidişat pekala ilaçla bağlantılı olabilir. Hangi ilaçların bellek kaybına yol açtığını, Nelson’un kitabında liste halinde bulabilirsiniz.

Uyku
Geceleri iyi yatamayan bireyler rahat yatanlara göre unutkanlığa daha meyillidir. Bellek pekişmesi için iyi bir gece uykusu esastır. Belleği gözetmeye yeten uyku süresi ise altı saattir. Zira uyku stres hormonlarını düşürme tesiriyle zati belleğe dolaylı yoldan fayda sağlıyor.

Perhiz ve beslenme
Okuduklarınızın aksine belleğinizi kuvvetlendirecek büyülü bir \’beyin besini\’ yoktur. Ama niteliksiz bir perhiz belleğinize hasar verebilir. Ayrıca bellek kaybını önleyecek sağlıklı gıdalar ve besin maddeleri bulunuyor. Bunları şöyle sıralayabiliriz;

B vitamini
Folik asit, B6, B12 vitaminleri bedende natürel olarak üretilmez bu surattan besinlerden ve bitiricilerden sağlanmalıdır. Bu vitaminler şu gıdalarda bulunur: Karaciğer, hububat mahsulleri, pirinç, fındık cinsi sert kabuklu yemişler, süt, yumurta, et, balık, meyveler, yeşil sebzeler.

İyi yağlar, makûs yağlar
Beynimiz, doymuş yağlardan ette ve süt mahsullerinde bulunur ve trans yağlardan makûs etkilenebilir. Ama beynimiz fındık cinsi sert kabuklu yemişlerden, birçok bitkisel yağdan ve balık yağından gelen doymamış yağlarla güçlenebilir.

Antioksidanlar
Antioksidanlar başka bir deyişle C, E vitaminleri ve beta-karoten hasarlı molekülleri tesirsiz bırakır. Bu surattan antioksidanlar bellek kaybına karşı koruma sağlayabilir.

İçki
Tıpkı mebzul ölçüde stresin verimli olması gibi içki de bellek için pozitif tesirde bulunabilir. Araştırmalar az ve orta derecede içki kullanımının bunama tehlikesini eksilttiğini ortaya koyuyor.

Egzersiz
Egzersizin bellekle ne alakası olduğunu merak ediyorsunuzdur. Araştırmalara göre hareketsiz bireyler, kumpaslı fiziksel etkinlik içinde olan insanlara göre daha büyük bellek kaybına uğruyor. Kesinlikle bir spor dalıyla uğraş koşul değilse de günlük yaşamda hareketli olmak bellek için çok verimli.

Zekâsal canlılık
İhtiyarladıkça beyninizin ne kadar iyi performans göstereceği, onun ne kadarını kullandığınıza bağlıdır. Uslarına alan okuyan bireyler, zekâsal faaliyetten uzak bireylere mukayeseyle zaman içerisinde daha elastik bir belleğe sahip olabiliyor.

Sigara
Sigara içenlerin adları ve suratları içmeyenler kadar iyi andıramadığını senelerdir biliyoruz. Sigara içenler içmeyenlerle mukayese etildiğinde bellek ve buna bağlı bilişsel işlevlerde çok daha aşikar bir düşüş sergiliyor.

Uyuşturucu kullanımı
Uyuşturucu belleğe ve beyin işlevlerine hasar verebilir. Hatta bu hasar yalnızca ilaçların kullanıldığı yarıyılda değil sonrasındaki aylarda da sürebilir.

YANLIŞ KANI: Her stres bellek için makûstur

Fazla stres belleğinizi köreltebilir, ama miktarlı ölçüde stres hakikatinde belleğiniz güçlendirebilir. Gözünüzde büyüyen iş teslim tarihinin baskısı, odaklanma ve dikkati koruma yeteneğinizi artırabilir. Neticede balakayı daha tesirli bir biçimde edinirsiniz, bu da bellek pekişmesini ve geri getirmeyi teşvik eder.

İYİ BİR BELLEĞE SAHİP OLMAK İÇİN:

* Oturmayın, kumpaslı egzersiz yapın
* Dayanak olarak vitamin alın
* İnsan içine karışın
* Mutfağınızı sağlıklı besinlerle donatın
* Uykunuza dikkat edin
* Kesinlikle yeni şeyler bilin
* Biraz içki alın
* En ufak şeyi tasa etmeyip, stresi idareyin
* Lütfen yaşama bağlanın
* Laçkalıktan kurtulun, düşüncelerinizi ve yaşamınızı organize edin.
* Tesirli temkinlerle beyninizi darbelerden gözetin.
* Netlikle başarabilirsiniz! Pozitif tavrınızı sürdürün.

Bu yazı 1024 kere okundu.
  • Site Yorum

Bir yorum bırak

Yorum yazmak için giriş yapmalısın

maltepe escort ataşehir escort pendik escort kartal escort anadolu yakası escort kadıköy escort istanbul escort ataşehir escort masöz masaj salonu maltepe escort escort bayan