Paylaş |
|
Tweet |
Otobanlarda 130 km saat olarak tanımlanan sürat hududunu aşan sürücülerin görme oranının düştüğü ve daha yüksek süratlerde de “sürat âmâyı” olduğu bildirildi.
Vasıta kullanırken görme açısıyla sürat arasındaki ters orantı, 30 km saat süratte 104 derece iken 130 kmyi geçince 30 dereceye kadar düşürüyor. Sürat âmâlığı tesirindeki sürücüler süratlerini 30 km daha az idrak ediyor ve transit yolların şehir içinden geçen, yayaların yoğun olduğu kısımlarda büyük tehlike oluşturuyor.
Konya Emniyet Müdürlüğü ve mevzuyla alakalı uzmanlardan derlenen bilgilere göre, göz, objeleri görmek için en az saniyenin sekizde biri gibi kısa bir vakte gereksinim dinliyor, bu zamanı aşan zamanlarda göz görme hünerini kaybediyor. Karşılıklı giden iki jet kaptanının birbirlerini geçtikten sonra fark edebildiğini ifade eden uzmanlar, trafikte de tanımlanan sürat hudutlarının fiziksel ve bilimsel bilgiler dikkate alınarak tanımlandığına dikkati sürüklüyor.
Artan süratle beraber sürücülerin yol etrafındaki nesneleri ve vakaları bütün olarak idrak edememesi olarak belirlenen “sürat âmâlığı”, sürat çoğaldıkça sürücüyü daha çok etkiliyor ve sürat âmâlığı tesirindeki sürücüler süratlerini 30 km daha az idrak ediyor. Vasıta kullanırken görme açısıyla sürat arasındaki ters orantı, 30 km saat süratte 104 derece iken, 130 kmde 30 dereceye kadar düşürüyor. Sürat çoğaldıkça bu açı da eksiliyor. Neticede yol etrafında bulunan nesneleri görmek oldukça eforlaşıyor. Sürat, traktör, köpek, barbar hayvan gibi yola aniden çıkabilecek nesnelerin yanı gizeme heyelan bölgelerinde yola yuvarlanacak taşları fark etmeyi eforlaştırıyor ve görme oranını büyük miktarda düşürüyor.
Sürat âmâlığı tesiri altındaki sürücüler etraf yolu üzerinde bulunan yaya hareketinin yoğun olduğu mesken yerlerinden geçerken de büyük risk oluşturuyor. Bu sebeple transit yolların şehir geçişlerinde 50 km süratin üzerine çıkılmaması gerekiyor. “Korunmasız yol kullanıcısı” olarak belirlenen ve trafikte her zaman yüksek tehlike altında bulunan yayalar üzerinde yapılan araştırmalar, 32 km süratle çarpılan yayaların yüzde 5’inin hayatını yitirdiği, buna rağmen saatte 64 km süratle alana gelen kazalarda bu oranın yüzde 85’e çıktığını ortaya koyuyor.
Alana gelen trafik kazalarında ehemmiyetli bir hisseye sahip olan fazla sürat kaza anında vasıta içindekilerin can verme tehlikesini de artırıyor. Araştırmalar, 80 km süratte giden bir taşıtın kaza yapması gidişatında vasıtadaki yolcuların can verme ihtimalinin, 30 km sürat yapan vasıtadakilere göre 20 kat daha fazla olduğunu ortaya koyuyor.
Uzmanlar, sürücülerin tam bu bilgilerin ortaya koyduğu hakikatleri göz önüne alarak daha dikkatli olmasını isterken, şehir içi ve şehirlerarası yollarda uygulanan sürat hudutlarına uyarak yollarını bekleyen hoşlandıklarına sıhhatli biçimde erişebileceklerini andırdırıyorlar.